Sales processen automatiseren met Zapier

Auteur -  
Dion Metz
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sales is een essentieel onderdeel van ieder bedrijf en vaak brengt dit een heel scala aan processen met zich mee. Vaak werk je met allerlei verschillende tools die je helpen om zoveel mogelijk nieuwe klanten te werven, maar daardoor ben je ook veel tijd kwijt aan het effectief bijhouden van je leads en prospects. De meeste sales taken kun je echter heel eenvoudig automatiseren met Zapier, zonder dat je hiervoor technische kennis nodig hebt of code hoeft te schrijven (gelukkig!).

Hieronder zullen we een aantal functies benoemen van Zapier, die jouw sales proces eenvoudiger en minder tijdrovend maken:

Verzamel leads uit verschillende bronnen

Een van de meest handige taken die je met Zapier kunt vereenvoudigen, is het bijhouden van je leads. We hebben het dan over de automatisch verzameling van leads uit verschillende bronnen, zoals webformulieren, social media, of chatbots. Al deze leads kunnen via een zogeheten Zap automatisch toegevoegd worden aan je CRM, zoals Salesforce of HubSpot, zodat je sales team direct kan beginnen met het opvolgen ervan. Ideaal!

Opvolgen van prospects

Een andere taak die je kunt automatiseren met Zapier, is het opvolgen van prospects. Met een Zap kun je bijvoorbeeld e-mails versturen naar prospects die nog niet hebben gereageerd op een eerdere e-mail en zo voorkom je dat prospects over het hoofd worden gezien. Zapier kan bovendien follow-up taken toevoegen aan agenda’s van sales medewerkers om ervoor te zorgen dat er geen enkele prospect in de vergetelheid raakt.

Offertes versturen

Met Zapier kun je ook automatisch offertes versturen naar prospects die aan bepaalde criteria voldoen. Hierbij kun je denken aan de branche, grootte van het bedrijf of de interesse in bepaalde producten of diensten. Dit bespaart je sales team veel tijd en zorgt ook nog eens ervoor dat offertes tijdig bij de juiste persoon belanden.

Bijwerken van CRM data

Een andere handige toepassing van Zapier is dat het CRM-gegevens automatisch kan bijwerken. Je kunt een Zap instellen die automatisch relevante CRM-data bijwerkt wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is. Denk daarbij aan situaties waarin een lead van e-mailadres of telefoonnummer wijzigt op een applicatie die via Zapier aan je systeem is gekoppeld. Daarnaast kun je met deze functie ook andere gegevens bijwerken in je CRM-systeem, zoals het toevoegen van notities aan contacten of het bijwerken van deals.

Automatisch deals aanmaken

Ten slotte kun je met Zapier ook automatisch deals aanmaken in je CRM wanneer een prospect zich bijvoorbeeld aanmeldt voor een demo of een product van je koopt. Deze Zap kan bovendien taken toewijzen aan specifieke sales medewerkers om de deal verder te ontwikkelen en dit geeft iedereen binnen je bedrijf een makkelijk overzicht van hun taken.

Zapier heeft daarnaast nog veel meer voordelen en mogelijkheden die het automatiseren van taken en workflows mogelijk maakt, waaronder:

  • Integratie met vrijwel alle populaire apps, zoals Gmail, Slack, Trello, Asana, Dropbox, Excel, Shopify en vele anderen.
  • Multi-step zaps waarmee je meerdere taken tegelijk kunt uitvoeren in één workflow. Zoals leads verzamelen, gegevens analyseren en daarna automatisch e-mails versturen naar specifieke doelgroepen.
  • Zaps delen met anderen binnen je bedrijf. Leads die binnenkomen via een webformulier kunnen eenvoudig gedeeld worden met je sales of marketing team, zodat iedereen op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen.
  • Automatisch backups van belangrijke gegevens, zoals contacten, leads en deals.

Al met al biedt Zapier dus oneindig veel mogelijkheden om processen te automatiseren en te stroomlijnen en daarom vinden wij het een tool die iedere salesafdeling zou moeten overwegen, om meer te verkopen en minder tijd te besteden aan handmatige taken.

Deel deze blog

Meet weten over dit artikel? Laten we even bellen.

Samenwerken? Verstuur je aanvraag.

Door dit bericht te versturen ga je akkoord met onze privacyverklaring

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Veelgestelde vragen

Hoeveel kost het om sales uit te besteden?
Antwoord ↓
Welke verkoopvormen zijn er?
Antwoord ↓
Wat valt er allemaal onder sales?
Antwoord ↓
Hoe verkoop je B2B?
Antwoord ↓
Wat wordt bedoeld met B2B?
Antwoord ↓
Hoe benader je B2B klanten?
Antwoord ↓
Hoe krijg je meer sales?
Antwoord ↓