Hoe maak je een prospectlijst?

Auteur -  
Dion Metz
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Een goede prospectlijst vormt de basis voor succesvolle koude acquisitie. Maar hoe stel je een sterke lijst samen? In dit artikel laten we je zien hoe je een effectieve prospectlijst maakt en welke tools je hiervoor kunt gebruiken.

Bepaal je ICP (Ideal Customer Profile)

De eerste stap in het maken van een prospectlijst is het bepalen van je ICP (Ideal customer profile), oftewel je ideale klantprofiel. Dit gaat verder dan alleen het benoemen van een branche of het aantal medewerkers. Het is belangrijk om je ICP op te splitsen in verschillende niches. Hoe specifieker je deze niches definieert, hoe gerichter je je prospects kunt benaderen met een persoonlijke boodschap.

Dus IT-bedrijven met meer dan 20 medewerkers als ICP is nog veel te breed. Wat voor soort IT-bedrijven? Zijn het SaaS-leveranciers, consultancybedrijven, of misschien bedrijven die zich richten op maatwerk softwareontwikkeling?

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld transportbedrijven. Gaat het om wegtransport, en zo ja, welke vorm? Denk aan koel- en vriestransport, tanktransport of containervervoer.

Hoe gedetailleerder je de ICP definieert, hoe gerichter je ze kan benaderen.

Data inkopen

Veel bedrijven kopen data in van hun ICP bij aanbieders zoals CompanyInfo, Datacollectief of de Kamer van Koophandel (KvK). Hoewel dit een goede start kan zijn, is deze data vaak nog te beperkt. Directe contactgegevens zijn niet altijd accuraat, en specifieke bedrijfsinformatie ontbreekt vaak.

Onderzoek per bedrijf

Om echt succesvol acquisitie te kunnen doen, moet je per bedrijf diepgaand onderzoek verrichten. Het draait om het vinden van relevante informatie waarmee je de juiste snaar weet te raken bij de prospect.

Virtual Assistants

Bij Smarthunter hebben we een team van Virtual Assistants (VA's) die handmatig onderzoek doen naar prospects. Dit team is gevestigd in de Filipijnen. Zo kunnen we waardevolle informatie verzamelen die specifiek voor ons relevant is. En de lonen in de Filipijnen liggen een stuk lager dan in Nederland waardoor de kosten voor het maken van een lijst niet te hoog worden.

Wel is het belangrijk om goede instructies te geven. De VA’s spreken geen Nederlands dus ze moeten precies weten welke informatie ze moeten achterhalen

Hieronder vind je de 8 tools en methodes die wij het meest gebruiken om een hoogwaardige leadlijst samen te stellen en te verrijken.

8 Tools en methodes voor een sterke prospectlijst

1. LinkedIn Sales Navigator

Met Sales Navigator van LinkedIn kun je de juiste personen binnen een organisatie vinden door gebruik te maken van geavanceerde filters. Zo kun je gericht op zoek gaan naar de relevante contactpersonen.

Een van onze favoriete filters is "vorig bedrijf." Hiermee kun je zoeken naar mensen die bij een specifiek bedrijf hebben gewerkt, zoals bijvoorbeeld een van je klanten. Dit kan een goede aanleiding zijn om contact met ze op te nemen.

2. Email Finder tools

Tools zoals Hunter, Lusha en Apollo helpen ons om de directe e-mailadressen van de juiste contactpersonen te vinden. Met aanvullende tools zoals Email Checker kunnen we verifiëren of de gevonden e-mailadressen daadwerkelijk correct zijn.

3. Software analyse

Met tools zoals BuiltWith en Wappalyzer analyseren we welke softwaretools een bedrijf gebruikt. Deze tools checken de websitecode van een prospect en achterhalen welke tools ze allemaal gebruiken. Doe dit bij Smarthunter en je ziet dat wij tools gebruiken zoals Leadinfo, Webflow en Office365.

4. Google Maps/Earth

Google Maps of Google Earth kan worden ingezet om meer te weten te komen over de omgeving van een potentiële klant. Denk aan informatie zoals de locatie van het pand, parkeerfaciliteiten, warehouses of eigen wagenparken.  

5. Websitebezoekers

We maken gebruik van Leadinfo om te achterhalen welke bedrijven in onze ICP onze website hebben bezocht, zodat we deze bezoekers kunnen benaderen met relevante informatie.

6. Deelnemerslijsten van beurzen

Het controleren van deelnemerslijsten van relevante beurzen kan een waardevolle bron van nieuwe prospects zijn.

7. Prospect websites

De websites van prospects zelf bevatten vaak nuttige informatie, zoals referenties, nieuws en blogs die ze publiceren, en evenementen waaraan ze deelnemen. Allemaal informatie die je kan gebruiken in je acquisitie.

8. Make.com en Openai

We combineren Make.com met OpenAI om op basis van verzamelde data personalisatie toe te passen met behulp van AI. Zo zorgen we voor een persoonlijke en relevante benadering van onze prospects.

Door gebruik te maken van deze tools en methodes kunnen we bij Smarthunter een zeer gerichte en kwalitatief hoogwaardige prospectlijst samenstellen. Hiermee verhogen we de kans op succesvolle koude acquisitie aanzienlijk.

Een hoge kwaliteit prospectlijst

Niet zelf doen?

Wil jij je liever focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten en het bouwen van een lijst aan ons overlaten? Wij hebben een team van leadlijst bouwers die gespecialiseerd zijn in het bouwen van maatwerk B2B leadlijsten.

Deel deze blog

Meet weten over dit artikel? Laten we even bellen.

Samenwerken? Verstuur je aanvraag.

Door dit bericht te versturen ga je akkoord met onze privacyverklaring

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Veelgestelde vragen

Hoeveel kost het om sales uit te besteden?
Antwoord ↓
Welke verkoopvormen zijn er?
Antwoord ↓
Wat valt er allemaal onder sales?
Antwoord ↓
Hoe verkoop je B2B?
Antwoord ↓
Wat wordt bedoeld met B2B?
Antwoord ↓
Hoe benader je B2B klanten?
Antwoord ↓
Hoe krijg je meer sales?
Antwoord ↓