Benader je websitebezoekers met een effectief cold e-mail systeem

Auteur -  
Dion Metz
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Veel bedrijven maken al gebruik van tools zoals Leadinfo, waarmee je kunt zien welke bedrijven je website bezoeken. Maar vaak blijft het daarbij.  

Want hoewel je weet dat iemand van een bepaald bedrijf je website heeft bezocht, weet je nog steeds niet precies wie die persoon is.  

Bij Smarthunter hebben we een systeem ontwikkeld waarbij we onze websitebezoekers wekelijks persoonlijk benaderen via e-mail en zo 10% converteren naar een afspraak.

De meeste stappen zijn geautomatiseerd. De handmatige stappen worden uitgevoerd door ons team van VA’s (virtual assistants) in de Filipijnen. Hierdoor voorkomen we fouten maar kost het geen tijd. Je richt het een keer in en daarna hoef je er niet meer naar te kijken.

In dit artikel laten we je stap voor stap zien hoe wij dat doen.

Stap 1: Websitebezoekers achterhalen

Hoe weet je wie je website bezoekt?

Er zijn verschillende tools die je websitebezoekers kunnen achterhalen. Wij gebruiken Leadinfo. Dit is een tool die werkt met een trackingcode op je website. Iedereen die je site bezoekt, doet dat via een netwerk met een IP-adres. Leadinfo koppelt deze IP-adressen aan bedrijfsnamen via een uitgebreide database. Hierdoor kun je in veel gevallen zien welk bedrijf je site heeft bezocht.

Zet Leadinfo in voor Leadgeneratie| YoungSparks
overzicht websitebezoekers

Stap 2: Websitebezoekers filteren

We kunnen nu zien welke bedrijven op onze website zijn geweest. Maar niet elk bedrijf is interessant. Sommige bedrijven passen niet binnen je doelgroep, of zijn al klant. Met deze bedrijven hoef je geen actie te ondernemen. We moeten dus eerst de interessante bezoekers eruit filteren

Bij Smarthunter hanteren we de volgende criteria om interessante bedrijven te selecteren:

  • B2B-bedrijven
  • Hoofdkantoor in Nederland
  • Minimaal 10 en maximaal 250 medewerkers
  • Minimaal 20 seconden op de website geweest

Leadinfo triggers

Dit proces kan je automatiseren met Leadinfo triggers. We hebben ingesteld dat deze bedrijven automatisch een tag meekrijgen met to-do. Deze bedrijven zijn interessant om verder te onderzoeken.

We gaan de to/do’s handmatig checken of ze inderdaad in onze criteria vallen. Daarnaast checken we in ons Pipedrive CRM of we niet al in contact zijn.

Iedereen die al bekend is krijgt de tag customer of prospect. Iedereen die niet interessant is krijgt de tag not_interesting. Zo blijven deze er voortaan altijd uitgefilterd.

Iedereen die wel interessant is krijgt de tag interesting. Daar gaan we verder mee aan de slag.

Stap 3: contacten vinden

We willen weten wie binnen dat bedrijf waarschijnlijk onze website heeft bezocht. In ons geval is de kans groot dat dit een salesmanager is, maar het kan ook een marketingmanager of directeur zijn.

We zoeken op LinkedIn naar de persoon waarvan wij denken dat deze onze website heeft bezocht. Daarna gebruiken we tools zoals Hunter.io en Apollo om directe contactgegevens te vinden.

Stap 4: Gepersonaliseerde benadering

Nu we weten wie er waarschijnlijk op onze website is geweest en op welke landingspagina ze hebben gekeken komen ze in een email campagne met een persoonlijk bericht op basis van de pagina die is bekeken.  

Voor cold e-mail campagnes gebruiken wij de software Woodpecker.co. Het script is als volgt:

Beste {{FIRST_NAME}},

Wij gebruiken de tool Leadinfo om te zien welke bedrijven onze website bezoeken

Ik zag dat iemand van {{COMPANY}} onze pagina over {{DIENSTEN}} heeft bekeken.

Op LinkedIn zag ik dat jij verantwoordelijk bent voor sales. Is er iemand in jouw team die met dit onderwerp bezig is?

Ik hoor graag van je!

Met vriendelijke groet,
{{HANDTEKENING}}

Zoals je ziet, zijn we transparant over het gebruik van Leadinfo. Voorheen vermeden we dit en deden we alsof het om een gewone koude acquisitie ging. Maar eerlijkheid loont, zo blijkt uit onze ervaring.

Het doel van de e-mail is het starten van een conversatie. Niet direct verkopen. Je kan er niet van uitgaan dat ze interesse hebben. Hou het simpel en vriendelijk.

Stap 5: Afspraken boeken

Test verschillende versies van je e-mail en kijk wat het beste werkt. De enige metric die echt belangrijk is, is conversie percentage naar afspraak. Hoeveel personen willen naar aanleiding van de e-mail een afspraak plannen?

Door deze aanpak converteren we 10% van onze interessante websitebezoekers naar een afspraak.

Samenvatting van de stappen:

  1. Filter alleen de interessante bedrijven uit je websitebezoekers
  1. Check op LinkedIn de juiste persoon
  1. Verkrijg email adres via Hunter.io
  1. Zet in de juiste e-mailcampagne op basis van welke pagina’s ze hebben gekeken
  1. Plan afspraken

Niet zelf doen?

Wil je je liever focussen op het binnenhalen van nieuwe klanten en het benaderen van websitebezoekers aan ons overlaten? Neem dan contact met ons op. Wij zijn gespecialiseerd in het effectief benaderen van je websitebezoekers.

Deel deze blog

Meet weten over dit artikel? Laten we even bellen.

Samenwerken? Verstuur je aanvraag.

Door dit bericht te versturen ga je akkoord met onze privacyverklaring

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Veelgestelde vragen

Hoeveel kost het om sales uit te besteden?
Antwoord ↓
Welke verkoopvormen zijn er?
Antwoord ↓
Wat valt er allemaal onder sales?
Antwoord ↓
Hoe verkoop je B2B?
Antwoord ↓
Wat wordt bedoeld met B2B?
Antwoord ↓
Hoe benader je B2B klanten?
Antwoord ↓
Hoe krijg je meer sales?
Antwoord ↓